Slider zdrowie

Błonnik witalny – sposób na płaski brzuch

Błonnik stanowi ważny element zdrowej i zrównoważonej diety. W związku z rozwojem przemysłu i coraz bardziej powszechnym dostępem do taniej i wysokoprzetworzonej żywności, podaż błonnika w diecie nie jest wystarczająca. Jego niedobór jest przyczyną wielu chorób cywilizacyjnych zachodniego świata, takich jak otyłość, cukrzyca czy problemy z krążeniem, nie wspominając już kłopotliwych zaparć. Chętnie suplementujemy zatem ów błonnik i wówczas natrafiamy na coś, co nazywa się błonnik witalny. Nazwa brzmi kusząco, ale co właściwie się pod nią kryje? Czy warto wzbogacić swoją dietę w błonnik witalny?

Błonnik witalny7

Błonnik pokarmowy

Najpierw kilka słów o tym, czym jest błonnik i dlaczego pełni tak ważną rolę w naszej diecie.

Błonnik absorbuje wodę i pęcznieje, zamieniając treść w jelicie w jakby żelową papkę, co ułatwia oczyszczanie jelit i wpływa na jakość naszych wypróżnień. Zachowuje się jak gąbka, która nasiąka wodą, dzięki czemu wywołuje uczucie sytości.

Błonnik pokarmowy występuje w dwóch formach: rozpuszczalnej i nierozpuszczalnej w wodzie.

Najzdrowsza forma błonnika to ta rozpuszczalna, która występuje głównie w owocach, w mniejszej ilości w warzywach.

Błonnik nierozpuszczalny występuje w zbożach i nasionach roślin strączkowych. Nie jest on trawiony przez nasz organizm, odgrywa natomiast kluczową rolę w absorpcji wody z układu pokarmowego, dzięki czemu zapewnia utrzymywanie mięśni jelit w zdrowiu. Błonnik pełni rolę miotełki, która wymiata nam zanieczyszczenia z jelit, zwiększając ich perystaltykę.

Błonnik witalny6

Błonnik witalny

Błonnik witalny to suplement uzupełniający naszą dietę w włókno pokarmowe, czyli błonnik pokarmowy. Błonnik witalny stanowi nierozpuszczalną frakcję błonnika zbudowanego przede wszystkim z celulozy i ligniny. Źródła błonnika witalnego stanowią babka płesznik (Plantago psyllium) oraz babka jajkowata (Plantago ovale).

Błonnik zawarty w nasionach tych roślin nie podlega procesom trawiennym. Po przedostaniu się do obszaru jelita pęcznieje, co warunkuje jego korzystne działanie na pasaż treści pokarmowych.

NatVita-BLONNIK-WITALNY-270g-3431_2

Sprawdź w sklepie Organeo »

Działanie błonnika witalnego

Działanie mechaniczne frakcji błonnika nierozpuszczalnego pobudza ukrwienie jelit, co wpływa korzystnie na przyswajalność składników odżywczych, przyspiesza perystaltykę jelita grubego, zwiększa wydzielanie gruczołów trawiennych.

Błonnik witalny wspomaga odchudzanie poprzez wpływ na regulację pracy jelit, a także zmniejszenie uczucia głodu. Pomaga również w obniżeniu ciśnienia krwi, zmniejszeniu wchłaniania szkodliwego cholesterolu czy spowolnieniu rozkładu węglowodanów. Spełnia on także funkcję probiotyczną, ponieważ przyczynia się do rozwoju korzystnych bakterii w jelitach

Błonnik witalny nie jest trawiony w naszym układzie pokarmowym, dlatego może zostać zaliczony do węglowodanów nieglikemicznych zalecanych osobom otyłym. Korzystnie wpływa na profil lipidowy poprzez pochłanianie soli kwasów żółciowych na obszarze jelita. Takie działanie pozwala na skuteczne obniżenie poziomu całkowitego cholesterolu, trójglicerydów oraz frakcji cholesterolu LDL, potocznie nazywanego „złym”.

Błonnik witalny 8

Zalecana porcja dzienna

Jedna porcja błonnika witalnego to 6 g (2 płaskie łyżeczki). Według zaleceń nie powinniśmy przekraczać spożycia produktu w ilości ponad dwóch porcji dziennie.

Błonnik witalny1

Nasiona przed spożyciem należy zalać ciepłą, ale nie gorącą wodą lub sokiem i odstawić na ok. 7–10 min. Po tym czasie błonnik jest gotowy do spożycia.

Błonnik witalny4

Ze względu na właściwości absorpcyjne błonnika w ciągu dnia zaleca się wypijać ok. 2 l wody dziennie.

Błonnik witalny jest smaczniejszy niż sama babka płesznik. Babka jajowata sprawia, że tak sporządzany napój jest  bardziej zżelowany i przypomina nieco zżelowane nasiona chia.

Wartość odżywcza w 100 g błonnika witalnego

Wartość energetyczna 1053 kJ / 257 kcal

Tłuszcz: 5,9 g  w tym kwasy tłuszczowe nasycone <0,9 g

Węglowodany: 10 g  w tym cukry 0,6 g

Błonnik 58 g

Białko 12 g

Sól <0,02 g

Skutki uboczne i przeciwwskazania

Błonnik witalny jest zasadniczo zdrowy, niemniej jego nadmierne spożycie może być przyczyną problemów w funkcjonowaniu przewodu pokarmowego, prowadząc do wzdęć, zwiększenia ilości oddawanego kału, zmniejszenia wchłaniania witamin i składników mineralnych, biegunek, ale także zaparć, jeżeli podaż płynów w diecie nie jest odpowiednia w stosunku do ilości spożywanego włókna pokarmowego. Babka jajowata, będąca składnikiem błonnika witalnego, może odpowiadać za wywołanie reakcji alergicznej objawiającej się pod postacią kataru siennego, opuchniętych powiek czy kaszlu. W takich przypadkach stosowanie tego typu suplementu jest całkowicie zabronione. Przy alergii na babkę jajowatą, warto sięgnąć po samą babkę płesznik, o której więcej pisałyśmy TUTAJ.

Błonnik witalny nie jest produktem przeznaczonym dla niemowląt i małych dzieci. Przeciwwskazaniem do suplementacji są też niedrożność jelit, bóle brzucha, których przyczyna nie jest znana, nudności, wymioty.

Pozdrawiam,

Patrycja

Źródło:

http://bonavita.pl/blonnik-witalny-dzialanie-skutki-uboczne-cena-opinie

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>