Mama i Dziecko Slider zdrowie

Witamina B12 – zastrzyk energii, poprawa koncentracji

Jedna z wielu witamin z grupy B – witamina B12. Dlaczego coraz częściej czytamy o niej w mediach? Kto powinien ją suplementować? Wszystkich zainteresowanych zapraszam do dalszej lektury.

B12 BetterYou3

Witamina B12 – Rola w organizmie

Na początek zaglądamy do Wikipedi  i czytamy, że „Witamina B12 (kobalamina) to złożony organiczny związek chemiczny zawierający kobalt jako atom centralny. W organizmach żywych pełni rolę regulatora produkcji erytrocytów (czerwonych ciałek krwi). Jego niedobór powoduje niedokrwistość. Zaliczany jest do witamin z grupy B, tj. rozpuszczalnych w wodzie prekursorów koenzymów. Witamina B12 jest bardzo ważnym koenzymem w reakcjach metylacji w organizmie: metylacji homocysteiny do metioniny katalizowanej przez syntazę metioninową (…)”. Na chemii niestety nie znam się zbyt dobrze, więc poprzestanę jedynie na sformułowaniu, że witamina B12 przerabia groźną homocysteinę na pożyteczną metioninę.

Warto w tym miejscu wtrącić drobną dygresję na temat homocysteiny. Homocysteina jest jednym z dwóch winowajców powodującym zakrzepy i zawały – o czym się nie mówi, gdyż wszyscy badamy sobie tylko poziom cholesterolu i to jego nadmiar uważamy za wroga numer jeden. A jak pokazują badania, cholesterol nie osadzi się na ściankach naczyń krwionośnych jeżeli wcześniej takie naczynie nie zostanie uszkodzone przez podwyższony poziom homocysteiny. Homocysteina jest niczym innym jak produktem ubocznym przemian w organizmie. Jej poziom wzrasta niebezpiecznie w organizmie gdy regularnie dostarczamy dużych ilości metioniny, czyli aminokwasu egzogennego obecnego głównie w mięsie. Coraz częściej i głośniej mówi się o tym, że spożywanie w nadmiarze mięsa jest główną przyczyną wielu problemów zdrowotnych. Również regularne spożywanie alkoholu, na przykład jednego piwa dziennie dla relaksu, zmniejsza skuteczność procesów usuwania nadmiaru homocysteiny z krwi. Do tego braki witamin B9 (kwas foliowy), B12 i B6 wpływają znacząco na wzrost poziomu homocysteiny w naszym organizmie.

Wracając do witaminy B12, to jest to witamina o najbardziej skomplikowanej strukturze chemicznej, produkowana wyłącznie przez mikroustroje, np. bakterie w przewodzie pokarmowym. Pełni rolę koenzymu, jest niezbędna do prawidłowego funkcjonowania wszystkich komórek organizmu, a w szczególności układu nerwowego, szpiku kostnego i przewodu pokarmowego. Razem z kwasem foliowym wpływa na prawidłową syntezę DNA. Utrzymuje prawidłową gospodarkę węglowodanową, tłuszczową i białkową organizmu. Bierze udział w syntezie osłonki włókien nerwowych i przekaźników nerwowych (zapobiega chorobom neurologicznym takim jak stwardnienie rozsiane czy Alzheimer). Inaczej mówiąc, jest niezbędna do regeneracji i odnawiania się komórek w naszym organizmie. Niezbędna jest również do budowy czerwonych i białych krwinek krwi oraz do syntezy energii. Zapewnia dobry nastrój, równowagę psychiczną, pomaga w uczeniu się, skupieniu uwagi, wspomaga proces rozumowania.

Zwiększone zapotrzebowanie na witaminę B12 mają nie tylko wegetarianie i weganie, ale też osoby nadużywające alkoholu, przyjmujące preparaty potasu, pacjenci cierpiący na wyniszczające choroby oraz po poważnych zabiegach chirurgicznych, szczególnie po wycięciu części żołądka i jelita cienkiego. Zaleca się suplementację witaminą B12 również osobom starszym (powyżej 50. roku życia), a także osobom, które często używają środków na nadkwasotę. Warto pamietać, że wchłanianie witaminy B12 zmniejsza się wraz z wiekiem oraz przy niedoborze żelaza i witaminy B6.

Zapotrzebowanie dorosłego człowieka na witaminę  B12 wynosi 2,4 μg na dobę. Kobiety w ciąży powinny spożywać 2,6 μg, natomiast kobiety karmiące piersią 2,8 μg witaminy na dobę.

ALE UWAGA!!! Badanie opublikowane w 2005 roku w Archives of Internal Medicine wykazało, że „najmniejsza dawka cyjanokobalaminy (forma witaminy B12 spożywana najczęściej w suplementach) konieczna do zredukowania łagodnej postaci niedoboru witaminy B12 wynosi więcej niż 100 dawek zalecanych do spożycia w diecie, która wynosi około 2.4μg”. Oznacza to, że dawka spożywana w postaci suplementów powinna wynosić przynajmniej 250μg.

B12 BetterYou4

Objawy niedoboru

Problem ten dotyczy głównie wegetarian i wegan, gdyż jest to witamina dostępna jedynie w produktach pochodzenia zwierzęcego, ale także osób powyżej 50 roku życia, gdyż nie są oni już w stanie zaabsorbować witaminy B12 z pożywienia.

Objawy niedoboru witaminy B12 to: – zaburzenia w układzie krwiotwórczym, dotyczące m.in. erytrocytów, białych krwinek i płytek krwi objawiające się niedokrwistością złośliwą (przy braku czynnika wiążącego) i megaloblastyczną (niedostateczne spożycie witaminy), przemęczeniem, spadkiem odporności organizmu oraz obniżeniem krzepliwości krwi, – wadliwe kształtowanie się komórek nerwowych, prowadzące do demencji u osób w podeszłym wieku, dezorientacji, psychoz i urojeń, – pogorszenie sprawności umysłowej, – zawroty głowy, – zmienność nastrojów, – depresja – osłabienie słuchu – drętwienie lub mrowienie, – osłabienie mięśni ramion i nóg, – zwiększenie łamliwości kości – brak energii, osłabienie organizmu – duszność (krótki oddech), – dotyczące układu pokarmowego: biegunka, wymioty, zaburzenia wchłaniania, – zapalenie skóry, – żółte zabarwienie oczu i skóry, – język staje się czerwony, błyszczący o gładkim końcu i brzegach, – niskie ciśnienie tętnicze. Problem dotyczy także kobiet w ciąży i matek karmiących, gdyż brak witaminy B12 może bardzo negatywnie odbić się na zdrowiu niemowląt i małych dzieci, jej brak wpływa bowiem m.in. na rozwój wady cewy nerwowej (temat ten porusza w jednym zes woich wykładów dr Roman Pawlak Warto nadmienić, że spożywanie dużych ilości kwasu foliowego maskuje niedokrwistość spowodowaną niedoborem witaminy B12.

Źródła w pożywieniu

Witaminę B12 produkuje flora bakteryjna jelita grubego, nie jest ona jednak wchłaniana przez nasz organizm. Wchłanianie zachodzi w jelicie cienkim pod wpływem czynnika Castle’a (zwanego też czynnikiem wiążącym) wydzielanego przez błonę śluzową żołądka, co sprawia, że głównym źródłem tej witaminy jest pożywienie takie jak:

– mięso (głównie wątroba), – ryby: śledź, makrela, dorsz, sardynka, – małże, – jaja (całe), – nabiał (jogurt, mleko, sery pleśniowe), – ale także pieczarki, choć w znacznie mniejszym stopniu.

Ważna informacja dla wegan i wegetarian: wbrew wcześniejszym poglądom, glony nie zawierają witaminy B12, tylko jej analog strukturalny, który w przypadku człowieka jest nieprzyswajalny i może utrudniać wchłanianie właściwej witaminy. To samo dotyczy sfermentowanych produktów sojowych. Produkty sojowe są wzbogacane w witaminę B12 w celu zapobiegania niedoborom tej witaminy u osób, które nie spożywają produktów odzwierzęcych (weganie).

Najlepiej przyswajalna witamina B12

Przeszukałam internet i okazało się, że są cztery rodzaje Witaminy B12, ale tylko dwie spotyka się w suplementach: polecana powszechnie cyjanokobalamina oraz mniej popularna metylokobalamina. Ta ostatnia to aktywna forma witaminy B12, która jest łatwo przyswajalna przez organizm człowieka. By witamina B12 została bowiem przyswojona, nasz organizm musi ją najpierw przetworzyć na metylokobalaminę, czyli aktywną formę witaminy B12. Taką właśnie formę zawiera dostępny w Organeo produkt brytyjskiej marki BetterYou. Jest to witamina B12 w postaci sprayu pod język o smaku morelowym, która jest dostarczana bezpośrednio do krwiobiegu. Formuła Boost B12 Pure Energy firmy BetterYou, jak twierdzą jej producenci, zapewnia wysoką przyswajalność, dużo lepszą niż standardowe kapsułki czy tabletki. A przy tym jest niezwykle wygodna w użyciu i smaczna. Jedna aplikacja (naciśnięcie pompki) zawiera 300mcg witaminy B12, 10mcg chromu oraz ekstrakt z zielonej herbaty.

B12 BetterYou5

Sprawdź w sklepie Organeo »

Sposób użycia: Raz na dobę jedna aplikacja (naciśnięcie pompki) bezpośrednio do ust (pod język) lub na wewnętrzną stronę policzka. Wstrząsnąć przed każdym użyciem.

Skład:

Zawartość w porcji dziennej

Składnik                                                              1 aplikacja ( 0,14 ml)            %ZDS*

witamina B12 (metylokobalamina)                      300 ug                           12 000

chrom (chlorek)                                                               10 ug                               25

ekstrakt zielonej herbaty                                           0,5 mg

*Zalecane Dzienne Spożycie

Skład INCI: Purified Water, Xylitol, Natural Apricot Flavour, Citric Acid, Methylcobalamin (B12), Preservative: Potassium Sorbate, Green Tea Extract, Chromium Chloride.

B12 BetterYou

Sprawdź w sklepie Organeo »

Wszystkim zainteresowanym tematem polecam obejrzenie ponadgodzinnego nagrania z wykładu dr. Romana Pawlaka z East Carolina University (eksperta w zakresie wegetarianizmu i weganizmu) poświęconego kwestii zapobiegania niedoborom witaminy B12. Wykład odbył się dnia 20 lipca 2013 r. w Poznaniu, w ramach działalności Stowarzyszenia Promocji Zdrowego Stylu Życia.

  Roman-Pawlak-207x300

Dr Roman Pawlak jest profesorem odżywiania na East Carolina University w USA.  Jest autorem szeregu badań naukowych opublikowanych w amerykańskich i międzynarodowych czasopismach naukowych. Spośród książek jego autorstwa dotychczas ukazały się w języku polskim tytuły: „W obronie wegetarianizmu”, „Zdrowe odżywianie bez tajemnic” oraz „Zatrzymaj młodość”, „Matka wegetarianka i jej dziecko”.

Pozdrawiam, 

Patrycja

Źródła:

Encyklopedia zdrowia – https://www.doz.pl/zdrowie/h1208-Witamina_B12

http://naturalna-medycyna.com.pl/homocysteina-cholesterol-zawal-witamina-b12-homocysteina-.html

Wykład dr Romana Pawlaka z East Carolina University (USA) oraz rozmowa z doktorem: http://www.zdrowa-zywnosc.pl/artykuly/15-witamina-b12-prawdy-i-mity

Patrycja

Kilka słów o autorze

Przede wszystkim jestem kobietą. Uwielbiam rozkoszować się zapachem i konsystencją kosmetyków otulających moje ciało i lubię kryć drobne niedoskonałości delikatnym makijażem mineralnym. Stawiam na naturalność w wyglądzie i w składzie tego, co nakładam na swoją skórę. Patrzę holistycznie na swoją osobę i przywiązuję ogromną wagę do pielęgnacji wewnętrznej mojego organizmu. Skóra jest przecież odzwierciedleniem tego, co dzieje się głęboko w środku nas. Dlatego dbam o to co jem i stosuję ekologiczne suplementy diety. Zakupy robię na targach i w sklepach ekologicznych. Biegam i jeżdżę na rowerze. Dbam o środowisko naturalne. Segreguję śmieci i używam tylko biodegradowalnych środków czystości. Jestem też mamą dwóch wspaniałych chłopców: Kuby i Bartka. Z pasji do ekologii i uwielbienia wszystkiego co zdrowe stworzyłam sklep Organeo. Tutaj na Organeoblog.pl chcę dzielić się z Wami swoim kilkuletnim doświadczeniem i wiedzą na temat zdrowia i urody w duchu eko.

Pozostałem wpisy:

  1. Marzena Korbel

    A wszystko po to ,żeby ludźmi sterować i forsę na suplementach robić .Człowiek zawsze chce być mądrzejszy od natury a jeszcze mu się nie udało…Suplementy to wytwór sztuczny człowieczy ,bóg nie stworzył ,na drzewach nie rosną.. ..skoro ssaki mogą wyprodukować b12 i mieć ja w swoim mięsie (ale tylko jak jedzą „zielone” ) to czemu my ssaki na dwóch nogach nie moglibyśmy ?Nasz układ pokarmowy dłuższy niż u drapieżników ,podobny do tych przeżuwaczy co nam maja swoim ciałem dostarczyć tę nieszczęsną witaminę B12.Co artykuł to inne informacje a wszystko sie sprowadza do tego żeby kupić suplement t..takie czasu..wegetarianie dożywają 100 lat bez suplementów wiec chyba nie ma co sie tak przejmować :))

  2. Martak Kułajecka

    Bez przesady 🙂 Rzeczywiście może i są sposoby na to inne sposby – nie zaprzeczam, ale nie trzeba sprowadzac do jednego worka wszystkich suplementów, bo potrafia pomóc tylko muszą być odpowiednie. Ja przez długi czas zmagałam się z pieczeniem języka i przewlekłymi zajadami. Ogólnie ten niedobór witaminy b 12 odbił mi się na jamie ustnej. Próbowałam to jakoś zbilansować witaminą w tabletkach, ale przynosiło to średni skutek, a jeżeli już to na krótki okres czasu. Dlatego poszukałam jakiejś alternatywy i trafiłam na coś takiego http://duoaloes.pl/ . Miesiąc reguralnego przyjmowania i koniec problemów. Suplement w płynie więc można mieć po prostu buteleczkę ze sobą i łykać kiedy przyjdzie czas 🙂 I w tym przypadku wiadomo, chyba lepiej skorzystać z takiego naturalnego preparatu niż faszerowac się sztuczną witaminą. To dowodzi tylko temu, że suplement suplementowi nie równy i niesprawiedliwie jest oceniać je jedną miarką.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>