Kosmetyki Mama i Dziecko zdrowie

Sok z buraków i jabłek

Świeżo wyciskane soki z warzyw i owoców coraz częściej pojawiają się w naszych domach i zastępują kartonikowe mieszanki pełne cukru i syropów fruktozowo-glukozowych, nie wspominając o wątpliwej jakości owoców, z których zostały zrobione wykorzystane w nich koncentraty owocowe. Ja niedawno  otrzymałam od męża cudowny prezent – wyciskarkę ślimakową Hurom, o której marzyłam już dłuższy czas – i tym samym poszerzyłam grono miłośników świeżo wyciskanyh soków. Bo takie soki to istna bomba witaminowa, pełna dobroczynnych enzymów i minerałów. Dziś tematem będzie sok z buraków i jabłek, który z racji mojej ciąży, przyrządzam teraz bardzo często. Taki sok polecam wszystkim, nie tylko kobietom w ciąży. Dlaczego? Czytajcie dalej.

Hurom_sok z buraków

Wyciskarka ślimakowa do soków Hurom

Właściwości surowego buraka

Buraki to moim zdaniem obok marchwii, najcudowniejsze warzywo z naszego polskiego ogródka. Dzięki unikalnej kompozycji witamin i biopierwiastów buraki wzmacniają odporność, zapobiegają infekcjom i wielu innym chorobom.

Burak

Mają działanie alkalizujące, czyli odkwaszają nasze zakwaszone typowo polską dietą organizmy (zakwasza m.in. biała mąka w każdej postaci, mięso, cukier i mleko). Poprzez swóje zasadotwórcze działanie, zobojętniają nadmiar soków żołądkowych i będą pomocne w zapobieganiu i leczeniu zgagi – tak często męczącej kobiety w ciąży.

Zawierają antocyjany z klasy flawonoidów będące bardzo silnymi przeciwutleniaczami, którym buraki zawdzięczają swój kolor. Jest to remedium na wiele naszych cywilizacyjnych chorób, takich jak miażdżyca, alergia czy choroby wrzodowe. Antocyjany działają przeciwnowotworowo, a także poprawiają ukrwienie oczu, dzięki czemu poprawiają jakość widzenia. Poprawiają też stan naczyń krwionośnych, wpływając na poprawę krążenia krwi.

Buraki są źródłem witaminy A, C oraz witamin z grupy B, a zwłaszcza zawierają dużą dawkę kwasu foliowego, który warunkuje prawidłowy rozwój płodu i dziecka w brzuchu mamy. Kwas foliowy warunkuje też wytwarzanie hormonu szczęścia, gdyż z jego udziałem powstają w naszym organizmie substancje neurostymulujące: serotonina i noradrenaina. Pierwsza działa kojąco i uspokajająco, zapewnia zdrowy sen. Druga uszczęśliwia, dodaje energii i warunkuje naszą aktywność. Jeśli zabraknie nam noradrenaliny – hormonu optymizmu, nasz organizm wydziela głównie adrenalinę, czyli hormon stresu.

Jest w nich dużo pierwiastków mineralnych: żelazo, wapń, magnez, potas, mangan, sód, miedź, chlor, fluor, cynk, bor, lit, molibden, kobalt oraz rzadko spotykane w warzywach rubid i cez. Są środkiem krwiotwórczym, dlatego też picie z nich soku zwiększa liczbę czerwonych krwinek i zapobiega pojawieniu się anemii – bardzo częstej przypadłości w trakcie ciąży. Jeżeli mamy już zdiagnozowaną anemię to sok z buraka jest dużo leszym lekarstwem niż przyjmowanie aptecznego żelaza.

Buraki pomagają utrzymać właściwy poziom cholesterolu, przeciwdziałają też zwapnieniom naczyń krwionośnych. Sok z surowych buraków oczyszcza krew z toksyn,  przywróci siły witalne w czasie wiosennego przesilenia i zwalczy wszelkie wirusy, w tym wirusa grypy. Przeciwdziała zaparciom i wzdęciom. Wzmacnia system nerwowy i poprawia pamięć. Wykazuje silne działanie antynowotworowe. Sok z buraka ma działanie detoksykujące i oczyszcza krew z toksyn. Ułatwia wydalanie kwasu moczowego z organizmu i bardzo pomaga przy złej przemianie materii. To naturalny, dozwolony w czasie ciąży sposób na wiosenny detoks organizmu.

Sok z buraków i jabłek

Picie surowego soku z buraków jest zalecane dla wszystkich, niezależnie od wieku, czy kondycji zdrowotnej. Sok z buraka sam w sobie nie jest najsmaczniejszy i dla dodania mu walorów smakowych lepiej pić go w połączeniu z sokiem jabłkowym, z dodatkiem cytryny. Często jako dodatek proponuje się również dodanie do niego soku z marchwii.

 Sok z buraków2

Ja swój sok przygotowałam z następujących składników:

  • 3 małe buraczki (małe buraki są jędrniejsze i zawierają więcej soku, niż te duże, już przerośnięte)
  • 2 duże jabłka
  • połówka cytryny
  • 2 plasterki świeżego imbiru
  • 2 łyżki ekologicznego soku z kwaszonego selera

Buraczki obrałam ze skórki i pokroiłam na mniejsze kawałki, tak by zmieściły się do podajnika mojej wyciskarki. Jabłka pokroiłam wraz ze skórką. Buraki, jabłka i imbir przecisnęłam przez wyciskarkę, a do tak otrzymanego soku dodałam wyciśnięty sok z połówki cytryny oraz 2 łyżki soku z kwaszonego selera. Ten ostatni składnik dodałam dlatego, że akurat miałam go w domu, ale jest to opcjonalne, gdyż zdecydowanie zmienia smak finalny soku, chociaż moim zdaniem fajnie zakwasza.

20150319_141002

Na zdrowie 🙂

Pozdrawiam Was,

Patrycja

  1. Nigdy nie przepadałam za burakami, ale po przeczytaniu tego wpisu postanowiłam spróbować soku. Muszę przyznać, że jest nie najgorszy, ale jednak pozostanę przy mojej kawie z Etno Cafe.

  2. Jola Sobota

    Kiedyś miałam anemie,moja babcia wyleczyla mnie sokiem z buraka,jabłka i marchewki,codziennie piłam 2 szklanki tego ochydnego (jak mi się na początku wydawało)napoju aż się do niego przyzwyczaiłam a potem nawet polubiłam.Piłam go przez miesiąc,wyniki morfologii były zadowalające anemia nigdy się nie powtórzyła a minęło już 35lat.POLECAM?

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>