Eko-wiedza Mama i Dziecko Włosy zdrowie

Selen – kto powinien go suplementować?

Ostatnio czułam się jakaś „zestresowana”. Znacie to uczucie wewnętrznego rozdygotania i niepokoju, które kołacze się gdzieś w środku i nie wiadomo jak je okiełznać? Jak chodząca bomba zegarowa, która nie wiadomo kiedy wybuchnie. Czułam się też zmęczona, jakby ktoś wyssał ze mnie życiową energię. Do tego zauważyłam nasilone wypadanie włosów i zaczęłam odczuwać delikatny ucisk w gardle. Jako nastolatka miałam problemy z niedoczynnością tarczycy i dlatego od razu skojarzyłam fakty. A do tego moja mama właśnie przeszła operację usunięcia tarczycy po kilkuletniej walce z guzami, które się raz zmniejszały, a raz znów powiększały. Choroby tarczycy są bardzo często uwarunkowane genetycznie, a czynniki typu silny stres, ciąża, karmienie piersią itp. mogą uaktywniać te choroby. Częste objawy niedoczynności tarczycy, to właśnie rozdrażnienie, spadki nastrojów, zmęczenie, osłabienie, podwyższony cholesterol, słabe włosy, paznokcie, sucha skóra. Zrobiłam badania na TSH, ale te wyszły w normie. Moja dobra znajoma, biegła w naturalnych sposobach regulacji organizmu, zasugerowała mi suplementację selenem. Poszperałam, poczytałam i sięgnęłam po selen, który jak się okazuje jest niezbędny do właściwego metabolizmu hormonu tarczycy. Poza tym, jako mamie karmiącej, selen może „uciekać” z organizmu.

Viridian Selen3

Selen – właściwości

Selen jest pierwiastkiem, który przez długie lata był uważany jedynie za truciznę, którą de facto jest, ale tylko w nieodpowiednich dawkach. Dopiero w latach 60. XX wieku odkryto, że pełni on ważne funkcje dla naszego organizmu.

Najważniejszą właściwością selenu jest wzmacnianie układu immunologicznego. Gdy organizm ma odpowiedni poziom selenu, zapewnia odpowiednią produkcję przeciwciał, limfocytów i makrofagów, czyli komórek odpornościowych, które bronią nasz organizm przed patogenami (szkodliwymi wirusami, grzybami i bakteriami). Co ciekawe, selen chroni nas przed wirusem opryszczki i półpaśca. Wykazuje też działanie przeciwzapalne i antywirusowe, dlatego wspomaga leczenie takich przewlekłych schorzeń, jak reumatoidalne zapalenie stawów czy toczeń.

Osoby mające zmiany chorobowe układu krwionośnego, lub osoby mające predyspozycje genetyczne do chorób układu krwionośnego (ja należę do takich osób) również powinny dbać o odpowiedni poziom selenu w diecie. Selen działa bowiem wzmacniająco na naczynia wieńcowe i mięsień sercowy, przeciwdziała miażdżycy i chroni cały układ krwionośny przed zmianami chorobowymi.

Zapobiega zaćmie oraz zwyrodnieniu plamki żółtej.

Jest niezbędny do właściwego metabolizmu hormonu tarczycy. Podobnie jak jod, selen jest bardzo istotnym pierwiastkiem w żywieniu osób ciepiących na niedoczynność tarczycy. Deficyt selenu prowadzi do obniżenia aktywności tarczycy, uszkodzenia jej tkanki oraz zmniejszenia wpływu T3 na metabolizm organizmu. Selenoproteiny uczestniczą także w ochronie tarczycy przed nadmiarem wodorotlenku wodoru i reaktywnymi formami tlenu. Długotrwały niedobór tego mikroelementu powoduje niedostateczną przyswajalność jodu, co nasila niedoczynność tarczycy.

Łagodzi dolegliwości związane z menopauzą, dodaje energii i podnosi libido. Bierze udział w produkcji i dojrzewaniu plemników.

Selen w połączeniu z witaminą E wykazuje pewne działanie przeciwzapalne. Zastosowanie tego połączenia może przynieść korzyści w takich dolegliwościach jak łuszczyca, toczeń, wypryski czy reumatoidalne zapalenie stawów.

Ponadto selen chroni skórę przed słońcem.

Pomaga usuwać z organizmu pierwiastki toksyczne i zmniejsza toksyczność metali ciężkich takich jak: ołów, kadm, arsen, rtęć, tal. Tworzy z nimi nieaktywne, nietoksyczne kompleksy i przyspiesza ich wydalanie. Selen w przypadku metali ciężkich hamuje przyswajanie kadmu (np. z dymu tytoniowego i zanieczyszczonego powietrza) i zwiększa jego wydalanie. Selen wiąże również organiczne, jak i nie organiczne postaci rtęci, ponadto antagonizuje ołów i glin. Szczególne znaczenie dla zdrowia ludzkiego ma zdolność selenu do neutralizacji i detoksykacji tzw. nadtlenków lipidowych. Nadtlenki lipidowe uszkadzają lipidy, błony komórkowe, białka i DNA oraz zwiększają ryzyko uszkodzenia wątroby, chorób układu krążenia, uszkodzeń i mutacji komórek.

Selen zaliczany jest do pierwiastków antykancerogennych, zapobiega bowiem procesom proliferacji i wzrostowi nowotworów. Przypisuje się mu obniżanie ryzyka wystąpienia niektórych form nowotworowych.

Wyniki badań wykazują, że selen jest niezbędny dla właściwego wzrostu i rozwoju płodu. W czasie ciąży wzrasta zapotrzebowanie na selen, a jego stężenie we krwi często jest niższe w tym okresie.

Podobnie jak witamina E, selen jest antyoksydantem. Ochrania kwasy nukleinowe przed uszkodzeniami, wzmaga naszą odporność i tym samym zabezpiecza przed licznymi chorobami. W rejonach, gdzie jest zbyt mało selenu zaobserwowano więcej chorób związanych z krążeniem niż tam gdzie w glebach i roślinach jest go wystarczająco dużo. Mimo to, tam gdzie jest go zbyt wiele, ludzie także cierpią na nadciśnienie, arteriosklerozę, złe krążenie. Po pierwszych objawach chorobowych można stwierdzić gdzie jest go zbyt mało lub pojawia się w nadmiarze.
Sygnały niedoboru selenu to:
  • ciągłe zmęczenie
  • osłabienie mięśni
  • częste przeziębienia
  • opryszczka i stany zapalne skóry
  • bezpłodność mężczyzn
Selen

Naturalne źródła selenu

Najbogatsze źródła selenu to:

  • orzechy brazylijskie
  • tuńczyk
  • nasiona słonecznika
  • wątroba, serce, nerki wieprzowe, wołowe i cielęce
  • owoce morza i ryby (szczególnie śledzie)
  • czosnek i cebula
  • brązowy ryż, pieczywo razowe
  • kiełki pszenicy, otręby pszenne, ziarna kukurydzy
  • drób (spora ilość znajduje się w jajach)
  • drożdże

Dużo możemy go także znaleźć w żywności pochodzącej z pełnego przemiału ziarna, nieoczyszczonej, nierafinowanej i niesłodzonej, a przede wszystkim w soli morskiej i jej odpowiednika – soli kopalnianej.

 selen (1)
Największym wrogiem selenu są węglowodany, w tym cukry. Produkty je zawierające, a więc: słodkie ciasta, wypieki, słodzone produkty zbożowe itp. mogą go w części, a nawet w całości zniszczyć. W obecności węglowodanów selen staje się dla naszego organizmu bezużyteczny i nieprzyswajalny. Chcąc utrzymać właściwy poziom selenu w organizmie unikajmy cukru.
Obróbka cieplna żywności powoduje ubytek selenu nawet do 40% (najmniejsze przy gotowaniu, największe przy smażeniu i pieczeniu). Straty selenu przy przygotowaniu mięsa sięgają od 13 do 40%, dla produktów zbożowych i warzyw wynoszą 10-30%.
A co u osób, które są wegetarianami? Niestety nie ma dla nich dobrych wieści   –   wegetarianie mogą mieć niedobory selenu. Chociaż chleb razowy zawiera 3 razy więcej selenu niż białe pieczywo, a ryż dostarcza go również w sporych ilościach, to jednak jarzyny, zwłaszcza z gleb ubogich w selen, nie są jego wystarczającym źródłem.

Selen należy do mikroelementów, których poziom w organizmie trudno jest utrzymać w optymalnych granicach. Szkodliwy jest niedobór, jak również jego nadmiar. W dużych dawkach selen jest trujący dla ludzi i zwierząt. W Kolumbii i w niektórych rejonach Brazylii, gdzie gleba zawiera bardzo duże ilości selenu, występują choroby ludzi i bydła spowodowane jego nadmiarem w pokarmach. Selen powoduje np. ślepotę koni, wypadanie sierści, zębów, deformację rozwoju kończyn, zatrucia drobiu itp. U ludzi nadmiar selenu powoduje łysienie, uszkodzenie skóry i paznokci, nudności i wymioty.
Viridian Selen2

Sprawdź w sklepie Organeo »

Suplementacja selenu – Viridian Selen

Oczywiście najlepszym źródłem wszystkich witamin i mikroelementów jest wysokowartościowy pokarm. Niemniej, jestem zwolennikiem zrównoważonej suplementacji, zwłaszcza w momentach, gdy zaczynamy odczuwać niedobór którejś z witamin lub pierwiastków. Zalecam stosowanie dobrej jakości suplementów. Takich, które nie zawierają powszechnie używanych substancji wypełniających i przeciwzbrylających. W ofercie Organeo znajdziecie takie suplementy brytyjskiej marki Viridian. W większości produkowane są one na bazie spiruliny, alfalfa i borówki, co dodatkowo wzbogaca ich skład. Są odpowiednie dla wegan i wegetarian. Pośród bogatej oferty produktów, znajdziecie również selen w dawce 200 ug zamknięty w wegetariańskiej kapsułce (hydroksypropylometyloceluloza).
Viridian Selen kapsułki

Viridian Selen w wegetariańskiej kapsułce

Viridian Selen kapsułki2

Viridian Selen – zawartość wegetariańskiej kapsułki

Skład:

Składniki                                    1 kapsułka        %ZDS*

selen (metionina)                          200 ug           364

sproszkowana alfalfa                      184,8 mg

sproszkowana spirulina                   61,6 mg

sproszkowana borówka                   31,6 mg

wegetariańska kapsułka (HPMC**)  100 mg

**hydroksypropylometyloceluloza

* Zalecane Dzienne Spożycie

Selen może być dostępny w postaci pojedynczego związku Lselenometioniny lub jego źródłem mogą być drożdże. W suplemencie marki Viridian selen występuje w postaci metioniny. Selenometionina to organiczna postać selenu, która jest wchłaniana lepiej niż nieorganiczny selenian. L-selenometionina – jest bardzo dobrze przyswajalną postacią organicznego selenu, w której selen jest związany z metioniną. Optymalna porcja jonów selenu to 100-200 μg dziennie.

Viridian Selen1

Sprawdź w sklepie Organeo »

Skuteczność potwierdzona – moja opinia

Po tygodniu stosowania 1 kapsułki selenu Viridian dziennie wraz 1 saszetką Kolaminy zauważyłam pierwsze efekty. „Gula” w gardle jakby się zmniejszyła. Włosy wciąż wypadały jeszcze przy myciu i rozczesywaniu ich na mokro, ale było ich jednak znacznie mniej. Tak szybki efekt naprawdę mnie zaskoczył.

Włosy po tygodniu kuracji

Po 3 tygodniach regularnego łykania 1 kapsułki selenu i piciu jednej saszetki Kolaminy dziennie, włosy przestały mi wypadać w ilości, która mogłaby niepokoić. Innymi słowy, włosy wróciły do normy. „Gul” w gardle zniknął. Niestety wciąż odczuwam zmęczenie i rozdrażnienie. Może przyczyną jest po prostu zmęczenie materiału, gdyż jako mama karmiąca od 14 miesięcy wciąż nie mogę się wyspać w nocy 🙁 Karmienie też zużywa spore zapasy moich witamin i minerałów. Cóż, stawiam na dobre odżywianie, świeżo wyciskane soki, dużo kasz (bo są bardzo zdrowe) i zdrową, odpowiedzialną suplementację. Selen i Kolaminę będę nadal zażywać.

Pozdrawiam,
Patrycja Bujalska-Jabrzyk

Źródło:

http://www.zdrowa-zywnosc.pl/artykuly/26-selen-pierwiastek-zycia

http://bonavita.pl/selen-wlasciwosci-zapotrzebowanie-nadmiar-niedobor-oraz-produkty-zrodlowe

http://www.solgar.pl/wiedza/leksykon/selen

Patrycja

Kilka słów o autorze

Przede wszystkim jestem kobietą. Uwielbiam rozkoszować się zapachem i konsystencją kosmetyków otulających moje ciało i lubię kryć drobne niedoskonałości delikatnym makijażem mineralnym. Stawiam na naturalność w wyglądzie i w składzie tego, co nakładam na swoją skórę. Patrzę holistycznie na swoją osobę i przywiązuję ogromną wagę do pielęgnacji wewnętrznej mojego organizmu. Skóra jest przecież odzwierciedleniem tego, co dzieje się głęboko w środku nas. Dlatego dbam o to co jem i stosuję ekologiczne suplementy diety. Zakupy robię na targach i w sklepach ekologicznych. Biegam i jeżdżę na rowerze. Dbam o środowisko naturalne. Segreguję śmieci i używam tylko biodegradowalnych środków czystości. Jestem też mamą dwóch wspaniałych chłopców: Kuby i Bartka. Z pasji do ekologii i uwielbienia wszystkiego co zdrowe stworzyłam sklep Organeo. Tutaj na Organeoblog.pl chcę dzielić się z Wami swoim kilkuletnim doświadczeniem i wiedzą na temat zdrowia i urody w duchu eko.

Pozostałem wpisy:

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>