Ciało Eko-wiedza Kosmetyki Twarz zdrowie

Olej sezamowy w masażu Abhjanga

Dziś opowiem Wam o oleju magicznym, jednym z głównych olei Ajurwedy, który pomaga oczyścić organizm z toksyn i uspokoić system nerwowy. Olej sezamowy najczęściej wykorzystywany jest do masażu, chociaż można użyć go również jako krem do twarzy, balsam po kąpieli czy olej do olejowania włosów. W wersji kulinarnej jest wspaniałym dodatkiem do potraw na ciepło, zup i sałatek. Ma specyficzny aromat, który ja uwielbiam. Dziś opowiem Wam jak wykonać masaż Abhjanga wykorzystując właśnie olej sezamowy.

Olej sezamowy2

Masaż Abhjanga olejem sezamowym

Lekki masaż całego ciała cieniutką warstwą ciepłego oleju sezamowego rano przed porannym prysznicem sprawia, że skóra staje się elastyczna i ciepła, dobrze odżywiona, a ty stajesz się mniej nerwowy i bardziej skupiony w ciągu dnia. Według Ajurwedy codzienny masaż jest tak samo ważny dla zdrowia i witalności, jak zdrowa dieta i ćwiczenia. Wygospodarowanie kilku minut na wykonanie porannego masażu sprawi, że dzień rozpoczniemy spokojnie, co pozwoli nam zachować równowagę w ciągu całodziennej gonitwy.

Skóra zawiera tysiące zakończeń nerwowych łączących się ze wszystkimi częściami ciała. Badania naukowe wykazały, że jest ona największym producentem hormonów dokrewnych (endokrynnych). Poranny masaż działa więc łagodząco na dwa główne systemy organizmu – nerwowy i hormonalny. Teksty dotyczące Ajurwedy wspominają, że masaż olejem sezamowym odmładza skórę, tonizuje mięśnie, eliminuje zanieczyszczenia i przywraca młodość. Ciepły olej sezamowy absorbuje toksyny i wyprowadza je z organizmu przez skórę.

Olej sezamowy

Jak wykonywać masaż olejem Abhjanga?

Do masażu potrzebne nam będzie nie więcej niż 1/4 filiżanki ciepłego oleju sezamowego. Olej podgrzej wstawiając pojemniczek z odmierzonym olejem do garnka z gorącą wodą na kilka minut, tak by osiągnął temperaturę ciała. Olej ma być przyjemnie ciepły, a masaż takim ciepłym olejem ma być dla nas przyjemnością.

Ja wykonuję masaż Abhjanga najczęściej w łazience i w wannie, ale można też wykonać go w pokoju, a następnie założyć skarpety i po kilku minutach przejść do łazienki by wziąć prysznic. Pełny masaż trwa od 5-10 minut. Istnieje też jego wersja skrócona, dla zabieganych i tych co rano zawsze są „w niedoczasie”, która zajmuje minutę lub dwie.

Pełny masaż

Zacznij od głowy: łyżkę stołową ciepłego oleju wmasuj energicznie całymi dłońmi (nie czubkami palców) w skórę głowy. Masuj okrężnymi ruchami, tak jak byś myła głowę i włosy.

Przejdź do twarzy i uszu, masując łagodnie. Łagodny masaż skroni i za uszami jest szczególnie przyjemny i wyciszający (reguluje bowiem doszę wata). Czoło masuj dłońmi w obu kierunkach, a następnie okrężnymi ruchami bardzo delikatnie wymasuj sam środek czoła między brwiami i powyżej, najlepiej przy zamkniętych oczach. Łagodne masowanie tej powierzchni ruchem okrężnym przy zamkniętych oczach przynosi ukojenie przy zmartwieniach, bólach głowy, napięciu umysłowym i innych problemach.

Nanieś trochę oleju na dłoń i masuj delikatnie z przodu i z tyłu szyję. Ja uwielbiam ten moment. Jest niesamowicie relaksujący.

Następnie ramiona, barki i łokcie. Te masujemy bardziej energicznie, stosując okrężne ruchy. Przedramiona masujemy jednak ruchem podłużnym.

Teraz tułów. Pamiętaj by nie masować go zbyt energicznie. Obszernymi, łagodnymi okrężnymi ruchami masuj klatkę piersiową, żołądek i dolną część brzucha. Pamiętaj by masować zgodnie z ruchem wskazówek zegara. Proste ruchy góra-dół należy stosować do masowania mostka – przestrzeni między piersiami. Piersi masujemy oczywiście ruchem okrężnym. Masowanie ruchem okrężnym punktu w splocie słonecznym – czyli poniżej mostka, w zagłębieniu tam gdzie kończą się żebra – uspokaja wzburzone emocje. Poświęć więc chwilkę na delikatny masaż tej powierzchni. W dolnej części brzucha, cztery palce poniżej pępka, znajduje się punkt, którego masowanie pomaga przy zaparciach i gazach. Masuj go delikatnym, okrężnym ruchem.

Nanieś ponownie trochę oleju na dłonie i ruchami podłużnymi – jak najdalej możesz sięgnąć – masuj plecy i kręgosłup.

Nogi masuj energicznie, podobnie jak ręce – okrężnie na kolanach i kostkach, podłużnie na częściach długich.

Na koniec mocno wymasuj stopy. Palce masuj czubkami palców, podeszwy szybkimi ruchami do przodu i do tyłu.

Poczekaj chwilę aż olej się wchłonie, a następnie się umyj.

Poniższy filmik znalazłam w sieci. Ułatwi ci przyswojenie sobie podstawowych zasad masażu Abhjanga.

Minimasaż (1-2 minuty)

Abhjanga całego ciała zajmuje kilka minut, lecz czasem trudno ją zmieścić w porannym programie. W takiej sytuacji lepiej zrobić krótki masaż niż z niego w ogóle zrezygnować. Skupimy się więc tylko na głowie i stopach. Minimasaż można wykonać na siedząco. Wystarczą nam zaledwie 2 łyżki stołowe ciepłego oleju.

Jedną łyżkę wmasuj energicznie w skórę głowy, a następnie pomasuj delikatnie twarz i szyję. Rób to tak, jak przy pełnym masażu.

Druga łyżkę oleju wmasuj w stopy. Palce masuj czubkami palców, podeszwy szybkimi ruchami do przodu i do tyłu.

Poczekaj chwilę aż olej się wchłonie, a następnie się umyj.

Uwaga: Nie wykonuj masażu podczas menstruacji, gdyż oddziałuje on na system hormonalny.

Zmywanie oleju

Utrzymanie cieniutkiej, prawie niedostrzegalnej warstewki oleju na ciele jest bardzo korzystne dla stonizowania skóry i utrzymania ciepłoty mięśni w ciągu dnia. Dlatego spłucz ciało ciepłą wodą, ale nie gorącą i użyj delikatnego mydła lub żelu pod prysznic. Umyj oczywiście głowę szamponem.

Olej sezamowy jest idealny też do masażu wieczornego stóp, który wyciszy nas przed snem i zapewni zdrowy sen w ciągu nocy. Taki masaż powinien trwać trzy do pięciu minut.  Cudownie koi i łagodzi system nerwowy.

W Organeo dostępny jest ajurwedyjski olej sezamowy Pukka. Pukka to brytyjska marka, która tworzy swoje produkty w oparciu o wiedzę ajurwedyjską. To właśnie ten olej używam do wykonania mojej porannej Abhjangy.

Pukka olej sezamowy

 A zatem, miłego masażu wszystkim Wam życzę. Niech stanie się Waszym codziennym rytuałem. Czekam na Wasze komentarze i opinie.

 

Pozdrawiam,

Patrycja z Organeo

 

Źródło: Deepak Chopra „Zdrowie Doskonałe”

Patrycja

Kilka słów o autorze

Przede wszystkim jestem kobietą. Uwielbiam rozkoszować się zapachem i konsystencją kosmetyków otulających moje ciało i lubię kryć drobne niedoskonałości delikatnym makijażem mineralnym. Stawiam na naturalność w wyglądzie i w składzie tego, co nakładam na swoją skórę. Patrzę holistycznie na swoją osobę i przywiązuję ogromną wagę do pielęgnacji wewnętrznej mojego organizmu. Skóra jest przecież odzwierciedleniem tego, co dzieje się głęboko w środku nas. Dlatego dbam o to co jem i stosuję ekologiczne suplementy diety. Zakupy robię na targach i w sklepach ekologicznych. Biegam i jeżdżę na rowerze. Dbam o środowisko naturalne. Segreguję śmieci i używam tylko biodegradowalnych środków czystości. Jestem też mamą dwóch wspaniałych chłopców: Kuby i Bartka. Z pasji do ekologii i uwielbienia wszystkiego co zdrowe stworzyłam sklep Organeo. Tutaj na Organeoblog.pl chcę dzielić się z Wami swoim kilkuletnim doświadczeniem i wiedzą na temat zdrowia i urody w duchu eko.

Pozostałem wpisy:

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>