Eko-wiedza Kosmetyki zdrowie

Błonnik – bezcenny składnik dla zdrowia i urody

Prawie każdy zdaje sobie sprawę, że w jego diecie powinno być jak najwięcej błonnika. Błonnik jest istotnym elementem zdrowej diety. Odgrywa ważną rolę w  zdrowiu i  w spójnym działaniu całego  przewodu pokarmowego.  W błonniku można wyróżnić składniki rozpuszczalne i nierozpuszczalne w wodzie. Nierozpuszczalne włókna mają tendencję do absorbowania wody i zapewniają masę w przewodzie pokarmowym. Włókna celulozy poddawane są naturalnej fermentacji, w wyniku czego wytwarzają się krótko łańcuchowe kwasy tłuszczowe, które są głównym źródłem energii dla zdrowych komórek jelitowych. Rozpuszczalne w wodzie składniki błonnika, takie jak pektyny, śluzy i hemicelulozy, sprzyjają usuwaniu metali ciężkich.

Błonnik startowe

W latach ’70 lekarz Denis Burkitt sprawił, że słowo „błonnik” zaczęło być znane poza kręgami medycznymi. Opublikował on wyniki badań, według których w Afryce znacznie rzadsze, niż w Europie czy Ameryce są choroby serca czy zawały, jest tam mniej diabetyków i niewiele osób skarży się na wysokie ciśnienie krwi. Według naukowca działo się tak dlatego, bo mieszkańcy Afryki przyjmują o wiele więcej błonnika i o wiele mniej od nas nasyconych kwasów tłuszczowych. Połączył to z faktem, że w Ameryce zachorowalność na te choroby wzrosła po 1890 roku, kiedy to opracowano metodę masowego pozyskiwania białej mąki z pełnego, bogatego w błonnik ziarna. Burkitt ogłosił, że widząc, co jemy na obiad potrafi przewidzieć, na jakie choroby zachorujemy.

Cudowny lek na otyłość

To był przełom. Mieszkańcy państw zachodnich, a po nich cały świat, zaczęli interesować się tym tajemniczym składnikiem. Dowiedzieli się, że błonnik pokarmowy to kompleks substancji pochodzenia roślinnego, które pod wpływem enzymów trawiennych nie rozpuszczają się. Dzięki temu na dłużej dają uczucie sytości, nie powodują nagłego skoku poziomu cukru (a nawet obniżają ten poziom), „wypłukują” z organizmu toksyny i złogi i usprawniają działanie układu pokarmowego. Później odkrywano kolejne korzystne właściwości: dzięki wysokiej zawartości błonnika w diecie słabiej wchłania się cholesterol, likwidowane są zaparcia, zmniejsza się ryzyko nowotworów układu trawiennego. Przeprowadzone na Harvardzie badania obejmujące 40 tysięcy osób udowodniły, że osoby, które sięgają po ciemny chleb mają o 44 % mniejszą szansę na zawał serca i o 11% mniejszą szansę na zwieńczony śmiercią zawał niż te, które jedzą białe bułki. Okazało się też, że dieta bogata w błonnik potrafi nie tylko zapobiec, ale też zaradzić otyłości – substancja ta nie podwyższa wartości kalorycznej posiłku, a w brzuchu pęcznieje, dając uczucie sytości nawet po zjedzeniu niewielkiej porcji. W wielu badaniach udowodniono, że wśród odchudzających się osób, najlepsze efekty notowały te, w których diecie błonnika było najwięcej. Niemieckie badania kliniczne opublikowane na łamach Medicine.net podają jeszcze ciekawsze wyniki – jedzenie tylko przez trzy dni pełnoziarnistego chleba poprawiło poziom cukru u otyłych kobiet aż o 8 %.

Blonnik 2

Wystarczy kilkadziesiąt gram błonnika dziennie

Gdzie go znajdziemy? W owocach i warzywach, kaszach i produktach pełnoziarnistych – ryżu, chlebie, płatkach owsianych czy makaronie. Takie produkty stanowią jednak niewielki procent zawartości talerzy większości polaków, którzy gustują raczej w pozbawionym błonnika mięsie, cukrze, słodkich płatkach kukurydzianych, maśle, białym pieczywie i produktach wysoko przetworzonych. O ile błonnik działa na nasze zdrowie korzystnie i może zapobiegać wielu chorobom, te produkty działają wręcz odwrotnie. Nie trzeba jednak zmieniać wszystkich nawyków żywieniowych, by zadbać o swoje zdrowie. Według National Academy of Sciences Institute of Medicine, osobom od 19 do 50 roku życia wystarczy 38 gram błonnika w diecie zjadane codziennie; starszym wystarczy tylko 30 gram a dzieciom, których przewody pokarmowe są jeszcze bardzo delikatne – zaledwie kilka gram błonnika dziennie. Z kolei British Nutrition Foundation rekomenduje, by ilość ta była nie mniejsza, niż 18 gram na dobę.

Błonnik

 Taką ilość dostarczymy sobie, jedząc np. jeden owoc i dwie kromki razowego chleba dziennie. Wielu wydaje się, że dieta bogata w błonnik to synonim wyrzeczeń i nudy na talerzu. To oczywiście nieprawda, a wybór potraw jest olbrzymi – wystarczy do sałatki dodać kilka łyżek ciemnego makaronu, do porannego jogurtu wrzucić nieco płatków owsianych i migdałów, a część mąki w torcie czy pizzy zastąpić tą z pełnego przemiału lub otrębami pszennymi lub owsianymi. Te ostatnie zawierają aż 19 % błonnika – to oznacza, że dosypując łącznie 150 gram dziennie do jogurtu, sałatek czy ciasta, bez problemu „uzbieramy” tyle, by pokryć dziennie zapotrzebowanie na ten składnik.

Warto przy tym uważnie przyglądać się suplementom i produktom, reklamowanym jako „bogate w błonnik”. Liczy się jego realna wartość, która podana jest zwykle na opakowaniu. Tymczasem niektóre „bogate w błonnik” batoniki, wypieki czy płatki śniadaniowe mają go mniej, niż zwykłe ciemne pieczywo czy płatki owsiane, a do tego potężną dawkę cukru, barwników i tłuszczu. Wybierajmy więc jak najmniej przetworzone produkty. Dotyczy to też suplementów – warto sprawdzić, skąd pozyskiwany był błonnik w tabletkach, kapsułkach czy rozpuszczalnym proszku i jakie dodatkowe substancje zawiera preparat.

Błonnik

Fibre Complex with FOS – Błonnik z F.O.S Jego zróżnicowane składniki działają: osłonowo na układ pokarmowy, wpływają na lepszą perystaltykę jelit, łagodzą podrażnienia błony śluzowej zmniejszając zaparcia i wzdęcia, są uzupełnieniem kuracji odchudzającej.

Błonnik z F.O.S firmy Viridian zawiera w swoim składzie:

Len  – to bogate źródło lignanów – naturalnych związków roślinnych należących do grupy fitoestrogenów. Stanowi bogate źródło śluzu i kwasów omega oraz nawilża i działa osłonowo na układ pokarmowy.

Łuski  nasion babki płasznik ( Psyllium) – uzupełnia dietę w naturalny błonnik wpływając na lepszą perystatykę jelit. Łagodzi podrażnienia błony śluzowej zmniejszając zaparcia i  wzdęcia. Jako źródło rozpuszczalnego błonnika stanowi  uzupełnienie kuracji odchudzających.

Pektyny cytrusowe – pektyny występują zarówno w skórce jak i pod skórą  owoców i warzyw. Są fermentowane przez florę jelitową wytwarzającą  – krótko łańcuchowe kwasy tłuszczowe stanowiące źródło energii dla komórek jelita grubego.

Kelp – to brązowa alga morska która zawiera bogactwo  minerałów, witamin i innych cennych dla zdrowia elementów. Kelp jest bogatym źródłem śluzów, takich jak np. ALGIN, które uspokajają jelita, oraz wspomagają utrzymanie prawidłowego stężenia lipidów i pomagają w wiązaniu i wydalaniu z organizmu metali ciężkich oraz innych zanieczyszczeń.

Otręby ryżowe –  to magazyn cennych składników odżywczych. Mają również bardzo korzystny wpływ na układ pokarmowy.

Fructooligosacharydy (FOS) –  zwykle znajdują się w żywności pochodzenia roślinnego (karczochy, cebula, szparagi i czosnek). Nie są trawione przez organizm człowieka – ich zadaniem jest odżywianie przyjaznej flory bakteryjnej przy jednoczesnym zmniejszaniu kolonii szkodliwych bakterii.

Skład:                                                                                1 kapsułki

Ekologiczne zmielone nasiona lnu                            140 mg

Łuski nasion babki Płasznik                                         140 mg

(Psyllium Husk)

Pektyna z jabłek                                                                35 mg

Kelp                                                                                        30 mg

Otręby ryżowe                                                                    30 mg

Fruktooligosacharydy (FOS)                                        25 mg

Sposób użycia: Jedną do trzech kapsułek dziennie popić dużą ilością wody w czasie posiłku lub wg zaleceń lekarza.

Źródło: http://www.biowitalni.pl/blog/1/24-wszystko-o-blonniku.html

medicinenet.com, http://www.nlm.nih.gov, http://www.hsph.harvard.edu/nutritionsource/fiber-full-story/

Patrycja

Kilka słów o autorze

Przede wszystkim jestem kobietą. Uwielbiam rozkoszować się zapachem i konsystencją kosmetyków otulających moje ciało i lubię kryć drobne niedoskonałości delikatnym makijażem mineralnym. Stawiam na naturalność w wyglądzie i w składzie tego, co nakładam na swoją skórę. Patrzę holistycznie na swoją osobę i przywiązuję ogromną wagę do pielęgnacji wewnętrznej mojego organizmu. Skóra jest przecież odzwierciedleniem tego, co dzieje się głęboko w środku nas. Dlatego dbam o to co jem i stosuję ekologiczne suplementy diety. Zakupy robię na targach i w sklepach ekologicznych. Biegam i jeżdżę na rowerze. Dbam o środowisko naturalne. Segreguję śmieci i używam tylko biodegradowalnych środków czystości. Jestem też mamą dwóch wspaniałych chłopców: Kuby i Bartka. Z pasji do ekologii i uwielbienia wszystkiego co zdrowe stworzyłam sklep Organeo. Tutaj na Organeoblog.pl chcę dzielić się z Wami swoim kilkuletnim doświadczeniem i wiedzą na temat zdrowia i urody w duchu eko.

Pozostałem wpisy:

  1. W chorobach serca niezbędny! Polecam także porady serwisu gramozycie.pl, na mnie świetnie podziałały. Widze wielką różnicę, a przede wszystkim lepiej się czuję!

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>